Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy oferuje wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników prowadzone w formie zajęć indywidualnych i grupowych.
Zajęcia obejmują:
Treningi kształtujące umiejętność samodzielnego i satysfakcjonującego funkcjonowania w życiu codziennym:
– trening kosmetyczno-higieniczny w tym m.in.: rozwijanie umiejętności dbania o higienę jamy ustnej, dbanie o włosy, pielęgnacja dłoni i paznokci, pielęgnacja stóp, golenie się, toaleta całego ciała, posługiwanie się środkami higieny osobistej, dbanie o higienę intymną, edukacja na temat konieczności codziennej zmiany bielizny osobistej, kształtowanie potrzeby dbania o czystość ubioru oraz odpowiedni jej dobór,
– trening kulinarny w tym m.in.: doskonalenie umiejętności estetycznego przygotowywania i spożywania posiłków, poznawanie przepisów kulinarnych, doboru i optymalnego wykorzystywania artykułów spożywczych, zasad zdrowego odżywiania się,
– trening umiejętności praktycznych w tym m.in.: doskonalenie umiejętności sprzątania, prania ręcznego i w pralce automatycznej, prasowanie, mycie okien, obsługa sprzętu AGD,
– trening budżetowy w tym m.in.: doskonalenie umiejętności poznawania wartości nominałów, orientacji w cenach danych produktów, planowania wydatkowania miesięcznego budżetu z uwzględnieniem zakupu żywności, opłacania rachunków, robienia zakupów,
– trening lekowy w tym m.in.: doskonalenie umiejętności prawidłowego przyjmowania zleconych leków, kształtowanie świadomości przestrzegania czasu podania oraz dawki leku.
Trening umiejętności społecznych:
– przestrzegania zasad życia społecznego,
– umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych,
– umiejętności wczuwania się w sytuację drugiej osoby (empatia),
– umiejętności komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych,
– umiejętności oceny swoich możliwości,
– akceptacji siebie i wzrostu poczucia własnej wartości,
– umiejętności stawiania granic w kontaktach z innymi,
– umiejętności stosowania pozawerbalnych kanałów komunikacji w kontaktach interpersonalnych.
Trening umiejętności w komunikowaniu się:
– rozwijanie kompetencji komunikacyjnych związanych z nadawaniem i odbiorem informacji,
– wykorzystywanie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) zgodnie z potrzebami uczestników.
Trening umiejętności spędzania czasu wolnego:
– nauka spędzania czasu wolnego zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia,
– zainteresowanie lekturą książek i czasopism,
– rozwijanie umiejętności wybierania ciekawych programów telewizyjnych i radiowych,
– korzystanie z oferty instytucji kulturalnych, turystyka i działalność rekreacyjna,
– udział w spotkaniach towarzyskich i okolicznościowych.
Zajęcia rozwijające aktywność i ekspresję twórczą prowadzone w formie prac zespołowych i indywidualnych z możliwością wyboru przez uczestnika rodzaju następujących zajęć, które odbywają się w pracowniach:
– kucharskich – nabywanie i doskonalenie umiejętności przygotowywania prostych posiłków, – muzycznych – muzykoterapia czynna i bierna, rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych,
– biblioterapeutycznych- czytanie, słuchanie lub oglądanie np. książek, czasopism, albumów, filmów, fragmentów utworów, słuchanie tekstów o charakterze relaksującym lub aktywizującym,
– plastycznych – rozwijanie nowych umiejętności w zakresie technik plastycznych,
– stolarskich – doskonalenie umiejętności obsługi narzędzi i maszyn potrzebnych podczas prac z drewna,
– komputerowych – obsługa komputera, korzystanie z prostych programów komputerowych i sprzętu audiowizualnego,
– krawieckich – rozwijanie umiejętności posługiwania się przyborami do kroju, szycia i haftu,
szycie na maszynie, obsługa żelazka, wykonywanie ściegów podstawowych i ozdobnych, drobna naprawa odzieży,
– rękodzielniczych – zapoznanie uczestników z różnymi technikami wykonywania prac, wykonywanie kartek okolicznościowych i ozdób świątecznych oraz prac z krepiny, bibuły, darów natury, metodami decoupage i innymi.
Zajęcia indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym:
– zebrania społeczności domu,
– zajęcia integracyjne,
– indywidualne rozmowy wspierające.
Psychoterapia, socjoterapia grupowa.
Poradnictwo specjalistyczne:
– psychologiczne – stymulowanie procesów poznawczych, diagnoza i rozwiązywanie problemów,
– socjalne – wsparcie pracownika socjalnego, rozpoznawanie sytuacji socjalno – bytowej rodziny uczestnika, poradnictwo dla uczestników i ich rodzin, pomoc w kontaktach z urzędami i instytucjami, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia.
– pedagogiczne – podnoszenie i utrzymywanie sprawności intelektualnej uczestnika oraz pobudzanie do aktywnego działania .
Niezbędna opieka.
Terapia ruchowa:
– zajęcia z fizjoterapeutą indywidualne i grupowe,
– zajęcia ruchowe, spacery, zajęcia rekreacyjne, wycieczki krajoznawcze, kontakt z przyrodą.
Inne formy zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników:
– zajęcia z elementami doradztwa zawodowego.